NewsPanduanPromosi

Monetary Policy Amerika Syarikat: Wawasan dari Bank Pusat

Dalam dunia ekonomi global yang sentiasa berubah, tindakan dan pandangan para pemegang jawatan kunci di Bank Pusat Amerika Syarikat memainkan peranan penting dalam menentukan hala tuju dasar kewangan negara ini. Artikel ini akan mengupas tinjauan dan wawasan daripada para pemimpin kunci Bank Pusat Amerika Syarikat dalam tiga kategori iaitu Dovish, Centrist, dan Hawkish.

Dovish

1️⃣ Lisa Cook, Gabenor, pengundi tetap:
Lisa Cook menonjolkan keberhatian terhadap inflasi dan matlamat mencapainya. Beliau menyatakan, “Jika disahkan, saya akan terus memberi tumpuan kepada inflasi sehingga tugasan kami selesai.” Pandangan beliau menekankan perlu kehati-hatian dalam menaikkan kadar faedah.

2️⃣ Patrick Harker, Presiden Philadelphia Fed:
Patrick Harker mempunyai pandangan yang terbuka terhadap penangguhan jangka masa panjang dalam penyesuaian kadar faedah. Beliau berpendapat bahawa penting untuk mengawasi tren ekonomi sebelum membuat keputusan tindakan. 

3️⃣ Raphael Bostic, Presiden Atlanta Fed:
Raphael Bostic mencadangkan untuk menunggu sehingga 2024 sebelum memotong kadar faedah. Beliau yakin bahawa penurunan kadar faedah perlu dilihat dengan teliti.

Centrist
1️⃣ John Williams, Presiden New York Fed:
John Williams menganjurkan pendekatan stabil dengan mengekalkan dasar kewangan semasa. Beliau berpendapat bahawa ketatnya dasar kewangan perlu diteruskan untuk tempoh tertentu.

2️⃣ Philip Jefferson, Naib Pengerusi:
Philip Jefferson menekankan perlunya pendekatan seimbang dalam menentukan dasar kewangan. Beliau mengatakan bahawa kini kita berada dalam tempoh sensitif pengurusan risiko.

3️⃣ Michael Barr, Naib Pengerusi Pengawasan:
Michael Barr menggesa pendekatan menunggu dan lihat dengan memberi tumpuan kepada mencapai matlamat yang ditetapkan. Beliau menyatakan bahawa soalannya bukan samada perlu kenaikan kadar faedah tambahan tahun ini, tetapi berapa lama kadar perlu dikekalkan pada tahap yang mencukupi ketat.

Hawkish
1️⃣ Jerome Powell, Pengerusi Fed:
Jerome Powell bimbang tentang inflasi yang berterusan melebihi sasaran. Beliau mengatakan bahawa kenaikan kadar faedah tambahan mungkin diperlukan jika pertumbuhan berterusan melebihi sasaran.

2️⃣ Christopher Waller, Gabenor, pengundi tetap:
Christopher Waller menganjurkan kesabaran dalam membuat keputusan dasar kewangan. Beliau percaya bahawa perlu menunggu dan mengawasi perkembangan ekonomi sebelum membuat keputusan yang tegas.

3️⃣ Neel Kashkari, Presiden Minneapolis Fed:
Neel Kashkari mencadangkan kemungkinan kenaikan kadar yang signifikan. Beliau memberi tumpuan kepada kemungkinan peningkatan yang ketara dalam kadar faedah.

4️⃣ Michelle Bowman, Gabenor, pengundi tetap:
Michelle Bowman menyuarakan keperluan untuk kenaikan kadar faedah dalam jangka masa terdekat. Beliau percaya bahawa dasar perlu ketat untuk mengembalikan inflasi ke matlamat FOMC.

5️⃣ Loretta Mester, Presiden Cleveland Fed:
meramalkan bahawa terdapat kemungkinan kenaikan kadar faedah pada tahun 2024. Beliau berkata, “Kita mungkin berada di titik di mana kadar faedah akan dikekalkan sebagaimana adanya untuk masa ini.” (20 Oktober 2023)

kesimpulan, pandangan dan tindakan para pemimpin Bank Pusat Amerika Syarikat adalah penting dalam menentukan hala tuju ekonomi negara ini. Dengan pelbagai pandangan yang berbeza ini, cabaran terbesar adalah untuk mencapai keseimbangan yang sesuai dalam dasar kewangan yang mengambil kira keperluan ekonomi Amerika Syarikat.

Tool untuk menjejak arah Gold
Dapatkan Bonus 30% setiap kali deposit ECN.Broker (Rujuk Terma Bonus)

ECN.Broker telah berada di pasaran semenjak dari tahun 2015 dan memasuki pasaran Malaysia bersama Staf tempatan bermula dari tahun 2020
ECN.Broker menawarkan akaun type ECN kepada pelanggan iaitu

✅ ECN
✅ ECN FIX
✅ ECN MINI
✅ ECN STD

Kelebihan akaun ECN adalah anda berdagang terus ke Pasaran tanpa melalui orang tengah serta harga Bid/Ask terus dari Liquidity Provider
dengan acc ECN spread lebih rendah kerana tiada markup daripada broker
sila join group telegram ECN.Broker Malaysia untuk sebarang maklumat

https://t.me/+rPlcuR_Dd-02Njg9

untuk mendaftar akaun sila buka akaun melalui pautan di bawah

https://client.ecn.broker/#/register?referral=2426A
contact : +60 11-1316 7934
lagi tentang info dan ulasan berita ekonomi (Fundemental Analisis) https://t.me/unlimitedfundamental

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button