News

Peringatan World Bank: Harga Minyak Mungkin Melonjak ke Paras Rekod $150 sebarrel Akibat Konflik Timur Tengah

Harga minyak sedang menghangat sebagai perhatian dunia tertumpu pada konflik di Timur Tengah, terutamanya perang antara Israel dan Hamas. Dalam satu laporan penting yang baru dikeluarkan, World Bank memberi amaran bahawa kita mungkin menyaksikan harga minyak mencapai paras tertinggi sejarah – lebih daripada $150 sebarrel – jika konflik ini meluas menjadi konflik skala penuh yang mengingatkan kepada apa yang berlaku 50 tahun lalu.

Ini adalah kali pertama laporan kajian ekonomi meramalkan risiko ekonomi yang timbul dari eskalasi perang di luar sempadan Gaza. Menurut World Bank, ada risiko yang besar bahawa kos minyak akan memasuki “kawasan tak terkaji” sekiranya terjadi “gangguan besar” yang sebanding dengan apa yang berlaku semasa boikot minyak Arab ke barat pada tahun 1973. Ini akan mencipta kekurangan bekalan minyak yang akan membawa kepada peningkatan harga minyak sebarrel daripada kira-kira $90 kepada antara $140 hingga $157. Rekod harga sebelum ini – yang tidak disesuaikan dengan inflasi – adalah $147 sebarrel pada tahun 2008.

Ibu Pejabat Bank Dunia

Indermit Gill, ketua ekonomi World Bank, menyebut konflik ini sebagai “gegaran terbesar kepada pasaran komoditi sejak tahun 1970-an” selepas perang Rusia dengan Ukraine. Kesan gangguan ini terhadap ekonomi global masih berterusan hingga hari ini. Jika konflik ini berlarutan dan meluas, ekonomi global akan menghadapi cabaran berganda untuk pertama kalinya dalam beberapa dekad, bukan sahaja daripada perang di Ukraine malah juga daripada konflik di Timur Tengah.

World Bank turut menyatakan bahawa impak kepada ekonomi global tidak hanya terhad kepada kos tenaga, malah akan menyebabkan beratus-ratus juta orang kelaparan akibat kenaikan harga makanan. Ini adalah situasi yang sangat serius, dan kita perlu mengambil kira implikasinya.

Dalam penilaian terkininya, World Bank mencatat bahawa perang Israel-Hamas belum memberi kesan yang besar kepada harga komoditi. Harga minyak telah meningkat kira-kira 6%, tetapi komoditi pertanian, logam industri, dan komoditi lain hampir tidak berubah. Namun, laporan itu menambah bahawa “outlook untuk harga komoditi akan menjadi gelap dengan cepat jika konflik berlarutan.”

Dalam jangkaan asas World Bank, harga minyak akan purata $90 sebarrel dalam suku sekarang sebelum menurun kepada purata $81 sebarrel tahun depan kerana pertumbuhan ekonomi global melambat. Tetapi Bank itu juga menggambarkan tiga skenario alternatif untuk harga minyak:

 1. Skenario “Gangguan Kecil”: Dalam skenario ini, bekalan minyak global akan berkurangan sebanyak 500,000 hingga 2 juta tong sehari – lebih kurang sama dengan pengurangan yang berlaku semasa perang saudara Libya pada tahun 2011. Harga minyak akan naik kepada julat $93 hingga $102 sebarrel.

2. Skenario “Gangguan Sederhana”: Ini adalah skenario yang lebih serius, sebanding dengan perang Iraq pada tahun 2003. Bekalan minyak global akan berkurangan sebanyak 3 juta hingga 5 juta tong sehari. Harga minyak akan meningkat sebanyak 21% hingga 35% pada mulanya, membawa harga kepada antara $109 dan $121 sebarrel.

 3. Skenario “Gangguan Besar”: Skenario ini setaraf dengan tindakan semasa perang Yom Kippur pada tahun 1973. Dalam skenario ini, bekalan minyak global akan menyusut sebanyak 6 juta hingga 8 juta tong sehari, yang akan mengakibatkan kenaikan harga sebanyak 56% hingga 75% kepada antara $140 dan $157 sebarrel.

Chart WTI

Pembekuan minyak pada tahun 1973 telah menyebabkan kenaikan tiba-tiba empat kali ganda dalam kos minyak, yang membawa kepada inflasi yang lebih tinggi dan peningkatan pengangguran yang mengakhiri kemakmuran pasca-perang dalam ekonomi global.

Kenaikan harga makanan

Ayhan Kose, timbalan ketua ekonom World Bank, berkata, “Harga minyak yang lebih tinggi, sekiranya berterusan, pasti akan menyebabkan kenaikan harga makanan.” Beliau juga menekankan bahawa “jika gegaran harga minyak yang teruk berlaku, ia akan meningkatkan inflasi harga makanan yang sudah meninggi di banyak negara membangun.

Pada akhir 2022, lebih daripada 700 juta orang – hampir seorang dari sepuluh penduduk dunia – mengalami malnutrisi. Eskalasi konflik terbaru ini akan memperhebatkan ketidakmakanan, bukan sahaja dalam rantau ini malah di seluruh dunia.”

Situasi ini menimbulkan keprihatinan yang serius, dan kestabilan ekonomi global dan keselamatan makanan adalah perkara utama yang perlu difikirkan oleh masyarakat antarabangsa. Konflik di Timur Tengah dan isu harga minyak adalah perkara yang tidak boleh diambil mudah, dan kita perlu berharap agar terdapat penyelesaian yang pacific demi keamanan dan kestabilan global.

Tool penjejak arah gold

ECN.Broker telah berada di pasaran semenjak dari tahun 2015 dan memasuki pasaran Malaysia bersama Staf tempatan bermula dari tahun 2020
ECN.Broker menawarkan akaun type ECN kepada pelanggan iaitu

✅ ECN
✅ ECN FIX
✅ ECN MINI
✅ ECN STD

Kelebihan akaun ECN adalah anda berdagang terus ke Pasaran tanpa melalui orang tengah serta harga Bid/Ask terus dari Liquidity Provider
dengan acc ECN spread lebih rendah kerana tiada markup daripada broker
sila join group telegram ECN.Broker Malaysia untuk sebarang maklumat

https://t.me/+rPlcuR_Dd-02Njg9

untuk mendaftar akaun sila buka akaun melalui pautan di bawah

https://client.ecn.broker/#/register?referral=2426A
contact : +60 11-1316 7934
lagi tentang info dan ulasan berita ekonomi (Fundemental Analisis) https://t.me/unlimitedfundamental

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Check Also
Close
Back to top button